تخریب غلفه صفوی دشت بزرگ


بنایی صفوی در خوزستان تخریب شد

» سرویس: فرهنگی و هنری - میراث و صنایع دستی

یک دوست‌دار میراث فرهنگی گفت: یکی از بناهای متعلق به دوره‌ی صفوی به نام «غُلفه» در روستای تاریخی «دشت بزرگ» تخریب شد.

هرمز سهیلی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، اظهار کرد: «غلفه‌» بنایی بود که در قلب روستا قرار داشت و معماری آن به اواخر دوره‌ی قاجار و ابتدای دوره‌ی صفوی تعلق داشت. این بنا طراحی بسیار زیبایی داشت و می‌توان گفت سمبل معماری سنتی «دشت بزرگ» بود.

وی بیان کرد: یکی از عشایر که به این روستا کوچ کرده بود، این خانه را از صاحب آن خرید و به‌دلیل نداشتن شناخت از ارزش و اهمیت این بنا، آن را تخریب کرد. البته ما در این زمینه به ساکنان روستا تذکر می‌دهیم و گاهی هم با استفاده از اعلامیه‌ها، مردم را از وجود بناهای تاریخی مطلع می‌کنیم؛ اما متأسفانه این بنا به‌صورت 100 درصد تخریب شده است و می‌توان گفت که امکان مرمت آن وجود ندارد.

سهیلی یادآوری کرد: در روستای «دشت بزرگ» معمولا خانه‌ی کدخدا طوری بود که در آن، یک اتاق مجزا روی پشت بام به‌منظور پذیرایی از خان و مهمانان خاص ساخته می‌شد. ساختار این بناها به‌گونه‌ای بود که می‌توان گفت به تمام روستا اشراف داشت و تمام خانه‌ها و کوچه‌ها و حتا زمین‌های اطراف روستا از آنجا دیده می‌شد.

این دوست‌دار میراث فرهنگی گفت: معماری «دشت بزرگ» به دوره‌ی صفوی و قاجاری تعلق دارد و بافت آن کاملا تاریخی است؛ اما متأسفانه این بافت تاریخی در حال از بین رفتن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد