تجهیز مدرسه دشت بزرگ به وسایل ورزشی

تجهیز مدرسه دشت بزرگ به وسایل ورزشی، سید رضا موسوی عضو شورای اسلامی دشت بزرگ خبر داد مدرسه دشت بزرگ به وسایل زیر مجهز شد،دو جفت راکت تنیس ،دو جفت راکت بدمینتون ،دو عدد توپ والیبال ،دو عدد توپ فوتبال ،پنج عدد طناب ،شش عدد حلقه ، طناب طناب کشی .

وضعیت تنگ عقیلی

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی روستای تاریخی دشت بزرگ بیان کرد: از مسؤولان میراث فرهنگی می‌خواهیم که به وضعیت تنگ عقیلی توجه کنند.  هرمز سهیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: تنگ عقیلی یکی از بهترین و شاخص‌ترین نقاط گردشگری کشور است که حدفاصل شوشتر و دشت بزرگ قرار دارد. وی افزود: وقتی وارد تنگ عقیلی می‌شوید در سمت چپ شما رودخانه و در سمت راست شما کوه قرار دارد. وجود درختان وحشی، چشمه‌های آب معدنی، غارهای بسیار زیبا و وجود سه سازه آبی- تاریخی چشم‌انداز بی‌نظیری را در این منطقه ایجاد کرده است.او ادامه داد: در واقع می‌توان گفت تنگ عقیلی با داشتن این ویژگی‌ها نقطه گردشگری بکری است که حتی گاهی بومی‌های آن منطقه از دیدن این منطقه بکر شگفت‌زده می‌شوند چراکه از زیبایی بسیار خاصی برخوردار است. سهیلی بیان کرد: مسیری که به عنوان چهارراه تجاری از چغازنبیل به سمت ایذه است از میان تنگ عقیلی عبور می‌کند. این راه پیش از این که جاده عقیلی احداث شود جزو راه‌های تجاری مردم عقیلی و شوشتر بوده است و چون در گذشته این مسیر در دست خوانین منطقه بوده توسط گماشته‌های آن احیا می‌شد.

 وی تصریح کرد: متأسفانه بعد از احداث جاده عقیلی مسیر قدیمی که از تنگ عقیلی عبور می‌کرد بدون استفاده ماند و نبود تردد باعث شد تا دیگر کسی به فکر مرمت و حفاظت از این مسیر تاریخی و پل‌های قدیمی منطقه نباشد. همین امر موجب شده تا بسیاری از آثار موجود در منطقه تخریب و حتی جاده بر اثر ریزش کوه و فرسایش مسدود شود.

سهیلی اظهار کرد: ما تصمیم گرفتیم با کمک افراد منطقه که با هم به بازدید آن جا رفتیم آن منطقه را احیا کنیم و با استفاده از امکانات خودمان و با رعایت نکات مهم در مرمت مسیر را بازسازی کنیم چراکه این مسیر متعلق به آبا و اجداد ما است و باید احیا شود.  این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: پل‌ها، چشمه‌ها و همه آثاری که در تنگ عقیلی قرار دارند ثبت ملی شده‌اند. وی گفت: ما انتظار داریم هم به صورت معنوی و هم به صورت مادی از ما حمایت شود و امکاناتی همچون ماشین‌آلات در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم مسیر را احیا کنیم. با توجه به این که ما تصمیم گرفته‌ایم با دوستان فعال در زمینه میراث کار احیای منطقه را انجام دهیم انتظار داریم که اولاً کسی مانع ما نشود و ثانیا از ما حمایت شود.

بافت قدیمی دشت بزرگ

یک دوست‌دار میراث فرهنگی گفت: بافت قدیمی روستای تاریخی «دشت بزرگ» به‌دلیل متروکه شدن و بی‌توجهی در حال از بین رفتن است. هرمز سهیلی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، بیان کرد: بسیاری از سکنه‌ی بافت قدیمی این روستا به شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند و بخشی دیگری از سکنه‌ی آن که اکنون در روستا زندگی می‌کنند، در حال نابود کردن آن و تبدیل خانه‌ها به ساختمان‌هایی با معماری امروزی هستند.
او ادامه داد: ‌بخش مرکزی بافت قدیمی «دشت بزرگ» که اکنون و پس از مهاجر سکنه به محلی متروک تبدیل شده، هم‌چنان بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. لازم است، سازمان میراث فرهنگی از تخریب تدریجی آن جلوگیری و نسبت به حفظ این بافت اقدام کند.
سهیلی اظهار کرد: این بافت معماری بسیار زیبا و منحصربه‌فردی دارد و قدمت آن به دوره‌ی قاجار می‌رسد. البته قدمت برخی اماکن، بویژه مسجد «دشت بزرگ» به دوره‌ی صفوی برمی‌گردد. این دوست‌دار میراث فرهنگی افزود: تخریب شدن چنین بافت باارزش و تاریخی جای تأسف بسیار دارد.