مرکز فوریتهای 115 دشت بزرگ

سیصد/ 300متر از زمینهای ورثه مرحوم شیخ حسن تقیان که در کنار جاده روستای دشت بزرگ قرار دارد، جهت ساخت اورژانس مرکز فوریتهای پزشکی 115 به صورت فی سبیل اله به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهداء گردید و به زودی پیمانکار مربوطه شروع بکار خواهد نمود.  

http://www.dashtebozorg.sub.ir 

 

افتتاح مرغداری صنعتی دشت بزرگ

بزرگترین مرغداری صنعتی منطقه صبح امروز 24/03/1391 با حضور تعدادی از دشت بزرگیهای استان و اهالی روستا و تنی چند از مسوولین محلی در روستای دشت بزرگ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. 

http://www.dashtebozorg.sub.ir 

خبینه

خبینه درلغت نامه دهخدا  

خبینه . [ خ ُ ن َ / ن ِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان نهرهاشم بخش مرکزی شهرستان اهواز واقع در هفت هزارگزی جنوب باختری اهواز و کنار رود کارون . این دهکده دارای 50تن سکنه میباشد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6).
www.dashtebozorg.sub.ir 

شکاره قدیم

شکاره در لغت نامه دهخدا 

 

شکاره . [ ش ِ رِ ] (اِخ ) دهی از دهستان باوی بخش مرکزی شهرستان اهواز. آب از رودخانه ٔ کارون . محصول عمده غلات و صیفی و اقسام سبزی . راه اتومبیل رو دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6).

پل ساسانی دشت بزرگ

مرمت پل ساسانی دشت بزرگ
یک دوست‌دار میراث فرهنگی گفت: تردد روی پل گچی و سنگی روستای «دشت بزرگ» در استان خوزستان زیاد است و این پل به مرمت فوری نیاز دارد.

هرمز سهیلی بیان کرد: پل گچی و سنگی که یکی از آثار تاریخی دوره‌ی ساسانیان در روستای «دشت بزرگ» است، به توجه و ترمیم جدی نیاز دارد. این پل محل تردد عشایر و مردم است و حتا گاهی تراکتور هم از روی آن عبور می‌کند.

او تأکید کرد: سرعت فرسایش این پل که در فهرست آثار ملی ثبت شده، خیلی زیاد است و به‌شدت به مرمت نیاز دارد. در گذشته، این پل توسط گروهی از مردم روستا و خیران مرمت می‌شد، اما مدتی است که دیگر این کار انجام نمی‌شود.

سهیلی افزود: انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی «دشت بزرگ» برای مرمت این اثر به مجوز سازمان میراث فرهنگی نیاز دارد که این مجوز به‌راحتی داده نمی‌شود. از سوی دیگر، برای مرمت این پل به بودجه نیاز است، اما این انجمن‌ توان تأمین این هزینه را ندارد.

ام التمیر

ام التمیر در لغت نامه دهخدا 

 

ام الطمیر. [ اُم ْ مُطْ طَ ] (اِخ ) دهی است از دهستان نهرهاشم بخش مرکزی جنوب باختری اهواز در کنار رود کارون . در دشت واقع شده و گرمسیر است و 650 تن سکنه دارد. آب آن از رودخانه ٔ کارون تأمین میشود. محصولش غلات و سبزی و صیفی و شغل مردم کشاورزی و گله داری است . ساکنان از طایفه ٔ سادات هستند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6).